szombat, október 31, 2009

VKF! XXIX: Mozart gombóc füszeres naranccsal

Ezt a kissé komplikált osztrák gombócrecept (ami az ismert osztrák Mozart golyó gombóc változata) már régóta a tarsolyomban van, de az valahogy mindig tologattam jobbra-balra. Mivel azonban holnap éjjel lejár a nagy "Gombócra fel!" pályázat határideje, nem volt mit tennem, nekiálltam. (Még soha nem pályáztam, gondoltam itt az ideje, nincs mit vesztenem.)
Végül is nem olyan bonyolult, mint elsö olvasásra tünik és valami mennyei!

Hozzávalók:
6 szelet toastkenyér, héja levágva, kockára szeletelve
1 tojás
1 tojássárga
170 g zsírszegény túró, finomra paszírozva
só, vanilicukor, rum
30 g pisztáciamag
80 g nugát
2 ek mézespuszedlimorzsa
4 ek zsemlemorzsa
1 ek kristálycukor
2 ek borpárlat (el is maradhat)
2/8 l narancsszaft
csillagánizs, fahéj, vaniliarúd, szegfüszeg
ételkeményítö
100 g zöld marcipán
2 narancs

Az apróra vágott toastkockákat a tojással, tojássárgával, túróval és a ízesítökkel (só, rum, vaniliáscukor) alaposan összekverem és 30 percre a hütöbe teszem. Közben elkészítem a tölteléket. A marcipánt a finomra vágott pisztáciával simára gyúrom és két réteg fólia között vékonyra kinyújtom. 10 részre osztom. A nugátból 10 apró golyócskát formázok, a marcipánnal körbetakarom és 30-45 percre a mélyhütöbe teszem.
A túrós tésztából egyforma adagokat veszek ki és a marcipán-nugát golyócskákat befedem velük. (Elég folyós a tészta, de nem kell megijedni, ez így jó.) Egy nagy fazékban kevés sóval vizet forralok és a gombócokat beleteszem. A höfokot teljesen leveszem az alaphömérsékletre és kb 10 percig fedö alatt hagyom öket, hogy feljöjjenek a víz felszínére (akkor van kész). Alaposan lecsepegtetem és a puszedli- zsemlemorzsa keverékében meghempergetem öket.
Elkészítem a füszeres narancsot:
A narancsokat meghámozom és keskeny szeletekre vágom. A cukrot karamellizálom és elöször a borpárlattal, majd a narancsszafttal felöntöm. Beleteszem a csillagánizst, a fahéjdarabot, a vaniliarúdat és a szegfüszeget és kb 10 percig alacsony höfokon párolom öket. Egy kevés étkezési keményítövel besürítem, a narancsdarabokat belehelyezem és 1 órát hagyom, hogy átjárja öket ez a fenséges íz.
A füszeres narancsszeleteket egy tányérra dekoratívan tálalom és a gombócokat rájuk helyezem.
A siker garantált!

5 megjegyzés:

  1. Miért nem nevezed a VKF-re?
    Ez tökéletes szerintem!:)

    VálaszTörlés
  2. Köszi, de éppen beneveztem. Ez az elsö, hogy ide jelentkezem. ;-)

    VálaszTörlés
  3. Hú, ez nagyon jól néz ki! Kicsit karácsonyi hangulatom lett tőle (narancs, mézespuszedli, bor, fahéj, szegfűszeg). Beleharapnék így ebéd előtt! :))

    VálaszTörlés
  4. Szerintem, ez egy nagyon jó kis gombóc lett!:)

    VálaszTörlés
  5. Névtelen: Igen, lassan már elkezdhetjük az adventi kekszeket is sütni.

    Szepyke: Hát mit ne mondjak, az a 10 darab, ami lett belöle percek alatt eltünt :-)

    VálaszTörlés